Behom k duševnej pohode, zdraviu a kráse


Prečo práve behanie?
            O zdravotných prínosoch behania sa toho nahovorilo už mnoho. Behanie však nie je len športom. Každý, kto s ním začal a zotrval vám povie, že je to istý druh meditácie. Je to tá časť dňa, kedy vypnete, zabudnete na povinnosti, sústredíte sa len na pravidelné dýchanie a pocítite pravú radosť z pohybu. Skúste si ísť zabehať stále, keď budete riešiť nejaký závažný problém. Minimálne si oddýchnete a vyvetráte hlavu. A možno popri behaní  prídete aj na riešenie svojej situácie.

běh

Kedy je ten správny čas na beh?
            Behať radšej ráno? Alebo večer? Vyplniť si touto činnosťou popoludnie? Na tom až tak nezáleží. Dôležité je začať a zotrvať. Rýchlo sami prídete na to, čo vám vyhovuje najviac. Pri rannom behu sa nakopnete a začnete deň produktívne. Problémom môže byť ranné vstávanie. Takisto pred ranným tréningom musíte dávať zvlášť pozor na rozcvičku a dôkladný strečing, aby nedošlo k zraneniu. Večerný beh vás správnym spôsobom unaví a vy si tak doprajete výdatný spánok. Pomôže vám utriediť si myšlienky z celého dňa. Pokiaľ ste však mali zvlášť ťažký deň, bude pre vás omnoho ťažšie dokopať sa behať. Vytvorte si svoju vlastnú rutinu. Prípadne čas tréningu striedajte podľa toho, ako vám to vyhovuje najviac.

běžec

Je pre mňa beh vhodný?  A ako s ním začať?
            Pokiaľ nemáte závažné zdravotné problémy s kĺbmi alebo chrbticou, určite bude pre vás behanie prínosné. Poraďte sa so svojím lekárom a budete presne vedieť, na čom ste. Ideálne je začať rýchlou chôdzou. Tá telo pripraví na väčšiu záťaž. Pokiaľ sa hanbíte behať vonku, môžete začať na bežiacom páse. Budete tak mať lepší prehľad v tom, koľko toho zvládnete a akú rýchlosť behu zvoliť, aby ste sa hneď nezadýchali. Najlepšie je behať v tempe, pri ktorom ste schopní rozprávať. Určite s nikým nepretekajte. Neviete, ako dlho ten človek trénuje. Súperte len sami so sebou. Najideálnejšie a najviac prínosné je behanie vonku. Beh popri rieke, na hrádzi alebo v lese bude blahodarne pôsobiť na vaše telo, zdravie i dušu.
            Ak plánujete začať s behom, držíme vám palce a prajeme vám veľa radosti pri prekonávaní seba samého. Taktiež nezabúdajte na vhodnú bežeckú obuv, nech beh nie je trápením, ale relaxom.